Duru her akşamüzeri ‘mahalle arkadaşları’yla buluşuyor. Her gün aynı
saatlerde bakıcıları ya da anneleri-anneanneleriyle bir grup bebek ağaçların
altında toplanıyor, yerlere örtüler seriliyor ve hepsinin oyuncakları ortaya
bırakılıyor. Evde hiç ilgilenilmeyen bir oyuncak başka bir bebeğin elinde altın
değerine geliyor, biberonlar birbirinin elinden çekiştiriliyor, işten gelen
anne-babayla diğer arkadaşlara hava atılıyor… Birlikte büyüyen minik bir çete
onlar. Keşke hiç dağılmasalar, hatta daha da artsa sayıları. Günü geldiğinde
bisikletlerinden sökülen her yardımcı teker için bütün komşular onları
alkışlasak.
Bunların haricinde en büyük hayalim onlara oyunlar öğretmek işte benim. O
yüzden oturdum eski oyunlarımızın kurallarını hatırlamak için google başına.
Okudukça sizde eğlenirsiniz sanırım. Bakalım bizimkilerin kafalarını
i-pad’lerinden kaldırmayı başarabilecekmiyiz…
7 KİREMİT
Sayısı katılımcılarla belirlenen 2 gruptan 1. yaklaşık 5'er cm’lik 7 tane
kiremit parçasını küçük bir daire içinde üstüste dizmesiyle oyunun ilk aşaması
tamamlanır. 2. grup ise bu çember icinde üstüste dizilmiş olan 7 kiremit parçasına
belirli bir uzaklıkta bulunan çizgi arkasından bir top ile vurmaya çalışırlar. 2.
grup elemanları eğer kiremitleri düzenini bozmayı yani üstüste duran
kiremitleri çember dışına taşırmadan düşürmeyi başarırlarsa hemen dağılırlar çünkü
1. grup elemanları topu tutan ilk adamla, 2. grup elemanlarını topla şişlemeye
calışırlar. 1. grup elemanları da dağılan 2. grup elemanlarına yakın olurlar ve
birbirlerinden mümkün olduğunca ayrık dururlar ki topla paslaşabilirler ve
ayrık duran 2. grup elemanlarını gafil avlayabilirler. Ortam bu durumda tam bir
kaostur. 2. gruptan şişlenen adam elenir ve yeni oyun için bekler. Kiremitlerden
uzaklaşan 1. grup elemanlarının bu pozisyonunu şans bilen 2. grup elemanları
hemen kiremitleri oyun başındaki gibi üstüste dizmeye calışırlar. Eğer 2. grup
elemanları kiremitleri dizerlerse onlar kazanır ya da 1. grup elemanları top
ile bütün 2. gruptakileri vururlarsa 1. grup kazanır bu kez yer değişirler.
KÖŞE KAPMACA
Genellikle sokakta oynanır. Çünkü sokaklar, oyuncuların kendilerine köşe olarak
tutmaları gereken bina kapıları, iki ağaç ya da pencere arası gibi yerler
açısından daha zengindir. Köşe Kapmaca az sayıda kişiyle oynanır. Ebe
diğer oyunculara göre ortada bir yerde durur. Oyuncular ebeye yakalanmadan,
birbirleriyle köşeleri sürekli değiştirmeye çalışırlar. Bu değiştirme sırasında
ebeye yakalanan oyuncu köşesini kaybeder ve kendisi ebe olur. Oyuncular, sözde
yer değiştiriyormuş gibi hareket edip ebeyi yanıltabilir.
YAKARTOP:
İki grup seçilir ve bir grup ortaya diğer grubun oyuncuları ortadaki oyuncuların arkasına ve önüne geçer.Diğer grup ortadaki grubu topla vurmaya çalışır.Eğer ortadaki oyuncu topu havada tutarsa 1 can kazanır. Eğer bir kişi kalırsa o kişi 12 kez top atıldığı halde vurulmazsa oyun yeniden başlar.Ortadaki gruptaki oyunculardan hepsi vurulursa sıra diğer gruba geçer.
İki grup seçilir ve bir grup ortaya diğer grubun oyuncuları ortadaki oyuncuların arkasına ve önüne geçer.Diğer grup ortadaki grubu topla vurmaya çalışır.Eğer ortadaki oyuncu topu havada tutarsa 1 can kazanır. Eğer bir kişi kalırsa o kişi 12 kez top atıldığı halde vurulmazsa oyun yeniden başlar.Ortadaki gruptaki oyunculardan hepsi vurulursa sıra diğer gruba geçer.
İSTOP:
Bir ebe seçilir ve bir oyuncu topu diker ve ebe topu almaya çalışır. Aldığı an "İstop" der. Sonra bir renk söyler ve diğer oyuncular o söylediği rengi bulup deymeye çalışır. Ebe de onları topla vurmaya çalışır.Eğer biri vurulursa o kişi topu alır ve topu dikerek bir oyuncunun ismini söyler. O oyuncu koşarak topu alır ve "İstop" der.Oyun böylece sürer.
Bir ebe seçilir ve bir oyuncu topu diker ve ebe topu almaya çalışır. Aldığı an "İstop" der. Sonra bir renk söyler ve diğer oyuncular o söylediği rengi bulup deymeye çalışır. Ebe de onları topla vurmaya çalışır.Eğer biri vurulursa o kişi topu alır ve topu dikerek bir oyuncunun ismini söyler. O oyuncu koşarak topu alır ve "İstop" der.Oyun böylece sürer.
KALE BASMACA:
Bu oyunda iki kale seçiliyor ve iki grup oluyor. Her iki gruptaki oyuncular kendi grubuna ait kalesine gider. Her grubun oyuncuları rakibin kalesini basmalıdır. Kalesinden çıkan kişi rakibinin oyuncusundan birinden sonra çıktıysa onu yakalayabilir. Eğer ondan önce çıkmışsa ona yakalanmamaya çalışır. Eğer yakalanırsa o oyuncu esir alınır ve yakalanan kişi rakibinin kalesinin önünde elini öne doğru uzatıp avuç içini gökyüzüne doğru açık gösterir. Eğer grup arkadaşlarından biri eline değerse kurtulur ve oradan kaçıp kendi kalesine doğru gidebilir veya bir kurnazlık yapıp, kurtulduğu an hemen kaleyi basar.
Bu oyunda iki kale seçiliyor ve iki grup oluyor. Her iki gruptaki oyuncular kendi grubuna ait kalesine gider. Her grubun oyuncuları rakibin kalesini basmalıdır. Kalesinden çıkan kişi rakibinin oyuncusundan birinden sonra çıktıysa onu yakalayabilir. Eğer ondan önce çıkmışsa ona yakalanmamaya çalışır. Eğer yakalanırsa o oyuncu esir alınır ve yakalanan kişi rakibinin kalesinin önünde elini öne doğru uzatıp avuç içini gökyüzüne doğru açık gösterir. Eğer grup arkadaşlarından biri eline değerse kurtulur ve oradan kaçıp kendi kalesine doğru gidebilir veya bir kurnazlık yapıp, kurtulduğu an hemen kaleyi basar.
YAĞ SATARIM:
Bir ebe seçilir ve diğer oyuncular çember oluşturur. Ebe bir mendil alır ve o
mendili, çember oluşturan oyunculardan birinin arkasına koyar. O arkasında
mendil olan oyuncu mendili eline alıp ebeyi yakalamaya çalışır. Ebe de arkasına
mendil koyduğu oyuncunun yerine geçmeye çalışır.
MENDİL KAPMACA:
Ortada mendili tutacak biri seçilir. Sonra çocuklar aldım verdim ben seni yendim oyunuyla iki gruba ayrılırlar. Çizgilerden çıkış yapan çocuklar arasında mendili yakalayamayan, medili yakalayanı ebelemeye çalışır. Mendili yakalayan oyuncu kendi grubunun yanına doğru koşar. Eğer yakalanırsa 1-0 mendili yakalayanı ebeleyen kişinin grubu yener. Eğer oyuncuyu yakalayamazsa 1-0 mendili yakalayan yener.
Ortada mendili tutacak biri seçilir. Sonra çocuklar aldım verdim ben seni yendim oyunuyla iki gruba ayrılırlar. Çizgilerden çıkış yapan çocuklar arasında mendili yakalayamayan, medili yakalayanı ebelemeye çalışır. Mendili yakalayan oyuncu kendi grubunun yanına doğru koşar. Eğer yakalanırsa 1-0 mendili yakalayanı ebeleyen kişinin grubu yener. Eğer oyuncuyu yakalayamazsa 1-0 mendili yakalayan yener.
BEZİRGANBAŞI:
Bezirganbaşı tekerlemesi ile ebe seçilir. Oyuncular seçilen 2
ebe'nin kolları altından tekerleme eşliğinde geçerler. Başta verilen
isimleri bilemeyenler ebelerin arkalarına geçerler ve 2 farklı takım
oluşturulur. Ardından ortaya bir çizgi çizilir ve 2 takım çizinin gerisine ip
ile kim düşecek çekişmesi yapar.
YATTI KALKTI:
En az 6 kişi ile oynanan bu oyunda 1 cezacı vardır. Çocukların hepsi birer
birer bir meyva ismi alırlar ve bunu birbirlerine söylerler. Dairede bağdaş
kuran çocuklar diğer meyva isimli arkadaşının ismini söylerken yatıp kalkarlar
bu şekilde hızlı olarak gelişen oyun ismi şaşıranın yanağının cezacı tarafından
boyayla boyanması duraklar, sonunda en az boyanmış oyunu kazanır.
KÖREBE
Bir ebe seçilir ve bu ebenin gözleri bağlanıp, eline el yordamı verilir. El
yordamıyla diğer oyunculara deyip deydiği oyuncuyu ebe yapmaktır. Yalnız
oyuncular ben buradayım, ben şuradayım gibi sözler söylesin ki ebe onu gözleri
kapalıyken kolayca bulsun.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder